Irland del 2 – Galway og omegnen

For lige at gøre det lidt lettere at forklare hvor vi har været, så har jeg fabrikeret et kort over Irland og indregnet den rute vi cirka har kørt. Nummerne 1-6 er hvor vi har været.

Kort over Irland

Som sagt efter vi havde besøgt Blarney Castle (2) kørte vi til the Cliffs of Moher (3). Det er en god køretur pÃ¥ de irske lande vej, som heldigvis ikke var sÃ¥ slemme endda. Det meste af vejen svarede til en almindelig dansk motervej i Nordjylland (Vejen var god og der var ikke ret meget trafik) Vi kørte igennem Limerick, men havde desværre ikke tid til at stoppe og se St. Johns castle, sÃ¥ det mÃ¥tte vi nøjes med at se pÃ¥ afstand da vi kørte igennem byen. Sidst pÃ¥ eftermiddagen nÃ¥ede vi til Cliffs of Moher, en hÃ¥ndfuld klipper, der rækker 120 meter over Atlanterhavet. Det højeste punkt er 214 meter! Det var helt fantastisk, barskt men flot. Det er noget lidt andet end flade lille Danmark! Og sÃ¥ skal jeg hilse og sige at vi blev blæst godt igennem af vinden. Derefter blev kursen sat mod havnebyen Galway (4), hvor vi skulle overnatte. Fru Garmin, som nu ellers havde været godt til at sende os pÃ¥ rette kurs, mente det var pÃ¥ tide at vi kom en tur ud pÃ¥ de irske landeveje! I Irland er det udenfor byen tilladt at køre 100 km/t og sÃ¥ er det lige meget om det er pÃ¥ motorvejer eller snæver landevej! Cirka 90 % af de veje vi kørte pÃ¥ pÃ¥ vej til Galway var den slags hvor hækken/stengærdet gÃ¥r helt ud til vejen og vejen egentlig ikke er helt bred nok til 2 biler, puha! NÃ¥ ja, og sÃ¥ var der enorm mange bakker og skarpe sving, men det lykkedes os at komme til Galway i et stykke og uden skrammer pÃ¥ bilen. Til sidst havde Jakob sÃ¥ meget styr pÃ¥ vejen at han kørte som en af de lokale 😉
Vi skulle overnatte på Bed & Breakfast et par kilometer fra centrum af Galway, i Salthill. Et rigtig hyggeligt sted med palmer, men det er vist et rigtig stort feriested om sommeren. Damen, der ejede Bed&Breakfast-stedet var en enorm venlig og tog rigtig godt i mod os og så var hun RIGTIG snakkesaglig! Efter at have set vores værelse, som forøvrigt var ret pænt, gik vi ind mod Salthill centrum for at få noget aftensmad og en pub. Vi var kommet lidt senere til Galway end vi lige havde regnet med, så vi spiste på det første og bedst sted vi kom i nærheden af, en kinetisk restaurant (hvilket ikke var så dårligt endda). Derefter fandt vi en pub i Salthill centrum og det lykkedes os at finde en pub fyldt med lokale. Det er bare en anelse hyggelige når det er ikke er fyldt med turister (som os selv!) . Også i Galway var folk ikke bange for hilse og snakke med os og spørge ind til hvad vi lavde i Galway. De er bare enormt venlige og snakkesaglige, de irere. Desværre blev pub-besøget ikke til mere end et par pints for vi var godt trætte efter den lange tur fra Cork til Galway med alt hvad den havde budt på, så vi vendt tilbage til vores Bed&Breakfast for at få hvilet ud til endnu en dag i det irske.

Dag nummer 3 startede ud med rigtig irsk hjemmelavet morgenmad med æg, bacon, stegte pølser, black pudding (blodpølse), white pudding (pølse med svinekød, brød, fedt mm.), toast brød og hvad der nu ellers hører til. God solid morgenmad, mÃ¥ske ikke sundt og godt for kroppen, men det var godt for sjælen 😉 Efter morgenmaden tog vi pÃ¥ sightseeing i centrum af Galway. Byen virker ikke særlig stor, men den er tilgengæld rigtig rigtig hyggelig med smÃ¥ gader og stier langs floden. Byen havde besøg af en række marchorkestre fra USA, sÃ¥ der var parade med fuld musik, hvilket var meget underholdende! Først pÃ¥ eftermiddagen kørte vi mod Dublin, en tur pÃ¥ godt 200 km. Historien om Dublin, gemmer jeg til næste indlæg. Ha’ det godt indtil da 🙂